NUMARALI
HADİS-İ ŞERİF:
حَدَّثَنَا
زُهَيْرُ
بْنُ حَرْبٍ
حَدَّثَنَا
وَكِيعٌ عَنْ
سُفْيَانَ
عَنْ
السُّدِّيِّ
عَنْ أَبِي
هُبَيْرَةَ
عَنْ أَنَسِ
بْنِ مَالِكٍ
أَنَّ أَبَا
طَلْحَةَ
سَأَلَ النَّبِيَّ
صَلَّى
اللَّهُ
عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ
عَنْ
أَيْتَامٍ
وَرِثُوا
خَمْرًا
قَالَ أَهْرِقْهَا
قَالَ
أَفَلَا
أَجْعَلُهَا
خَلًّا قَالَ
لَا
Enes b. Mâlik (r.a)'den
rivayet olunduğuna göre;
Ebû Talha Nebi
(s.a.v.)'e (bir miktar) şaraba vâris olan yetimlerin elinde bulunan bu şarabı)
sormuş, (Hz. Nebi)
"Onu dök!"
cevabını vermiş. (Ebû Talha):
Onu sirke de yapmayayım
mı? diye sorunca (Hz. Nebi):
"Hayır!"
cevabını vermiş.
İzah:
Müslim, eşribe;
Tirmizî, buyu'; Dârimî, eşribe; Ahmed b. Hanbel, III, 119, 180, 260.
Bu hadis, şarap’tan
sirke yapmayı caiz görmeyen İmam Şafiî, İmam Ahmed ve çoğunluk ulemanın
delilidir. Onlara göre; şarab’ın içine ekmek, soğan, maya veya başka bir şey
atmak suretiyle sirke yapılan şarap temiz olmaz. Necaseti bakidir. İçine atılan
şey de pis olur. Artık bu sirke ebediyen temiz olmaz. Fakat, şarap güneşten
gölgeye yahut gölgeden güneşe nakletmek suretiyle sirke olursa temiz sayılıp
sayılmayacağı hususunda Şâfiîlerden iki görüş rivayet olmuştur. Esah kavle
göre temiz olur.
İmam A'zam ile Evzaî ve
Leys; sirke yapmakla şarabın temiz olacağına kaildirler. İmam Malik'ten üç
rivayet vardır. Bunların esah olanına göre şaraptan sirke yapmak haramdır.
Sirkeyi yapan Allah'a âsi olur. Fakat yapılan sirke temizdir. İkinci kavle
göre haramdır, sirke yapmakla temiz olmaz. Üçüncüye göre helâldir, temiz olur.
Âlimler, kendi kendine
sirke olan şarab’ın temiz sayılacağına icma’ etmişlerdir. Malikîlerden
Sahnûn'un; "Temizlenmez" dediği rivayet olunmuştur.
Nevevî: "Eğer bu
doğru ise, kendinden evvel gerçekleşmiş olan icma ile merdudtur" diyor.
[Davudoğlu A, Sahih-i Müslim Terecine ve Şerhi, IX, 259. ]